SANGSKRIVNING MED ELEVER

Dagskursus for musiklærere, musikskolelærere, og musikpædagoger

Kursus i sangskrivning med elever på alle alderstrin.

onsdag d. 18/04/2018

09:00 til 15:00
CC (faglokale)

Humletorvet 3 | 1799 | København V

Pris: 1500.-

Underviser:
Rasmus Broe
UCC_logo_small
Rasmus_Notes_SH

Rasmus Broe og er uddannet musiklærer fra N. Zahles Seminarium i København, og uddannet trommeslager ved Drummers Collective, New York.

Som sangskriver har han nydt stor anerkendelse for sine iørefaldende melodier, og vedkommende og gennemarbejdede tekster.

På dette kursus indrages erfaringer fra både de 15 år som musiklærer for elever med særlige behov, samt mere end 25 års erfaring med at skrive musik.

Pointen er, at alle kan lære at komponere, med de rigtige rammer og redskaber.
Evnen til at skrive sange med børn er en fantastisk ressource som lærer, fordi den både kan bruges fag-fagligt, terapeutisk, og samtidig giver rig mulighed for at arbejde med de fire elevpositioner.

Kort om kurset:
På dette 1-dags kursus, vil du få en lynintroduktion til sangskrivning med elever på alle alderstrin, mens du får prøvet dine egne evner som komponist af.
Der kræves intet forhåndskendskab til komposition. I stedet bruger vi særlige teknikker til at sætte rammer, og komme i gang med det samme.
Vi skærer ind til benet af, hvad det vil sige at lave en god komposition, og får sorteret alle de unødvendige barrierer og konventioner fra.

Med en legende tilgang, på et solidt fagligt fundament, får du redskaber som du kan bruge med det samme i din undervisning, og samtidig en vejledning til, hvordan du kan videreudvikle dine evner på dette spændende felt.

4 videoeksempler på elevernes egne sange:

Videoen viser to pigers sang om den enes ønske-hest, og om en succesoplevelse, hvor en ridelærer endelig har sagt at hun var god nok til at prøve hesten 🙂
Sangen er skrevet af pigerne selv, med denne teknik.

Videoen viser en elevs musikalske præsentation af en projektopgave i dansk og historie om Muhammad Ali.

Denne video er ikke et eksempel på sangsksrivningen, da dette er et cover-nummer, men den er et godt billede på en elev, som har arbejdet med denne metode igennem hele sin skolegang, og det professionelle niveau hun er endt på.

Videoen viser 3 elevers arbejde med at skrive en sommersang. De har selv komponeret tekst og melodi med denne metode, og derudover introduceres to former for improvisation.

Indhold:

  • Sangskrivning, indspilning og improvisation med børn, efter en særlig skematisk fremgangsmåde, som overskueliggør den kreative proces, og tydeliggør hver enkelt delområde.
  • Udarbejdet til special-elever, men kan sagtens anvendes i normalområdet. Også ideelt til skolefritidsordninger og musikskoler.
  • Teknikker til sangskrivning:
    -tekstarbejde

    -harmoni
    -melodi
  • Teknikker til indspilning:
    -metoder til indspilning
    -improvisation
  • Metoden giver desuden rig mulighed for at arbejde med de fire elevpositioner.

Hvorfor?

  • Elever, som normalt har sværere end gennemsnittet ved at udtrykke sig, får en mulighed for at udtrykke sig igennem andet end det talte eller skrevne sprog.
  • Eleverne får igennem et konkret produkt en vigtig erkendelse af, at andre vil at lytte opmærksomt til det de udtrykker.
  • Metoden går på en meget effektiv måde igennem en mængde af de formulerede færdigheds- og vidensmål for faget musik, som vist i modellerne nedenfor.
    Herudover berører forløbet alle de fire elevpositioner.
  • Alle vokser af at blive set og hørt, og alle fortjener det. Selvtilliden er en af de vigtigste faktorer i udgangspunktet for denne metode.

Områder som kan berøres og bearbejdes med denne teknik:

efter 2
efter 4